Музикотерапія

 

 

Музикотерапія – це спеціалізована форма психотерапії, яка включає такі напрями як: вокалотерапія, музикотерапія в рухах, музикування на музичних інструментах, дихальна артпедагогіка.

 

До дихальної артпедагогіки входять: гра на духових інструментах, дихальна гімнастика під музику та різні вправи для розвитку дихання. Це дає змогу дітям оздоровлюватися, не помічаючи процесу лікування.

 

Для зміцнення та оздоровлення дихальної функції використовуємо духові інструменти (сопілки, дудочки, губні гармонії, свищики).

 

Регулювати силу й тривалість вдиху та видиху чудово допомагає видування повітря через соломинку у склянку з водою у ритмі музичного твору.

 

Для стабілізації психічного стану доцільно використовувати такі вправи: «Звуки – лікарі», «Прослухай свій настрій», «Веселі музиканти», «Цікаві пазли», «Тихо – голосно».

З метою формування образу «Я» пропонуємо дитині вибрати з музичних інструментів та предметів, які звучать, ті, звучання яких, найбільше відповідають їй самій.

Таким чином, діти створюють «звуковий автопортрет» за допомогою ритму, використовуючи все з чого можна видобути звук.

 

Слід зазначити, що благотворний вплив на здоров’я і розумові здібності людини надає музика Моцарта. Вона зцілює тіла і душі людей, мобілізує і підіймає.

У другій половині ХХ століття американський вчений – дослідник Дон Кембел написав книгу під назвою «Ефект Моцарта», що стала надзвичайно популярною в багатьох країнах світу. Серед людей, які звикли до рок і поп – музики, почався справжній бум! Всі хотіли слухати Моцарта! При чому не з метою освіти, а щоб лікуватися  і розумнішати.

 

Моцарт – «найкращий» композитор для малюків. Величезна кількість наукових досліджень, що проводилися у багатьох країнах світу, свідчать про те, що гармонійна, світла і вишукано проста музика Моцарта чинить сильний позитивний вплив на розвиток дитячої психіки, інтелекту і творчого потенціалу.

 

Моцарт, будучи Генієм від Природи, став композитором вже в 4 роки. Саме це й принесло в його музику чисте дитяче сприйняття, яке підсвідомо відчувають всі шанувальники його творчості – в тому числі і найменші слухачі.

 

 

 

 


ЗАСПІВАЙТЕ ДИТИНІ КОЛИСКОВУ…

       Для гармонійного фізичного та емоційного розвитку малюка, для його гарного самопочуття, як повітря потрібен здоровий сон. Кожна мама знає, як іноді складно буває вкласти малюка спати і тут на допомогу приходить колискова. Саме з маминої пісні, із маминого слова починається людина, починається її виховання. Звичайно, малятко, ще не все розуміє, але не варто обмежуючись простим „а-а-а”, адже мама – це перша людина, яка може показати дитині красу оточуючого світу, навчити її гармонії.  

     

 Колискова, не тільки допомагає дитині заспокоїтись та заснути, вона ще підвищує його      розумові здібності, налаштовує на хвилю щастя, гарного настрою. Відкриває величезний світ  природи, вчить любові до всього живого, до своїх рідних, рідного краю. Мамин голос, до  якого дитина звикла ще в утробі, стає ніби то його власним внутрішнім голосом, даруючи  почуття впевненості та захищеності. Він неголосно та ніжно кличе в дім сон та дрімоту,  зичить дитині здоров’я.                    

     Материнська колискова — це саме той оберіг, який  захищає від усього лихого. Наші    прадіди вірили, що від „вроків” та дитячого плачу, найкращі  ліки – це колискові, що  нагадують магічні молитви.

 

Котику сіренький,

Котику біленький,

Котик волохатий,

Не ходи по хаті,

Не ходи по хаті,

Не буди дитяти.

Дитя буде спати,

Котик воркотати.

Ой на кота воркота,

На дитину дрімота.

 

       Психологи, вважають, що час перед сном, найважливіший в процесі виховання, все почуте перед сном має для дитини особливе значення. Людина, яка вкладає спати, має найбільший авторитет у дитини. В маминих піснях, стільки позитиву, частинка її серця, ніякі записи не можуть відтворити, душевного тепла та того дива, коли поєднуються ніжні слова та проста мелодія, зникають сльози на щічках та приходять солодкі сни.                                        

     

       На жаль, сучасні мами, намагаючись бути «в темі» новітніх методик виховання, майже не знають народних колискови. А, між іншим, це неоціненний скарб, що дістався нам у спадок від предків. Так що, вкладаючи немовля спати, не забувайте заспівати йому пісню. Мелодія наповнить душу крихітки любов’ю та добром, захистить від хвороб та всіляких негараздів, подарує почуття щастя… І з маленької щасливої дитини обов’язково виросте щаслива людина.

                         

                        ЗАСПІВАЙТЕ ДИТИНІ КОЛИСКОВУ!    

 

 


Музика як засіб всебічного розвитку дитини

                 Великий радянський композитор Д. Д. Шостакович відзначив «У горі і радості, у праці та на відпочинку - музика завжди з людиною. Вона так увійшла в наше життя, що її приймають як щось належне, як повітря, яким ми дихаємо не замислюючись, не помічаючи ... На скільки б біднішим став би світ, втративши своєрідність мови , яка допомагає людям краще розуміти один одного ».

 

                   Аматорами і знавцями музики не народжуються, підкреслював композитор, а стають. Чим раніше музика увійде в життя людини, тим глибше і точніше це мистецтво займе місце в її душі. Все те, що отримує дитина в період дошкільного дитинства, багато в чому залежить те,  що приносить вона суспільству в майбутньому. Саме в цю пору життя закладаються основи різноманітних якостей і властивостей у формування особистості дитини, її інтереси і здібності.

                    Психологи відзначають, велика частина придбаного в цей період, засвоюється дуже швидко, і запам'ятовується на довгі роки, часом до кінця життя.

                     Вже відомо, що найкраще виявляються музичні здібності. Два основні показники музикальності, емоційна чуйність і музичний слух, проявляються в перших же місяцях життя дитини. Малюк здатний емоційно відгукуватися на веселу або спокійну музику. Він зосереджується, затихає, якщо чує звуки колискової. Коли навіть лунає весела, танцювальна мелодія, змінюється вираз його обличчя, пожвавлюється рух.

        Науковцями встановлено: дитина здатна розрізняти звуки по їх висоті вже в перші місяці свого життя. Особливо очевидний цей факт, у тих, хто стали професійними музикантами. Вражаючі здібності проявив Моцарт у чотири роки, він грав на органі, скрипці, а в п'ять років вже створював перші твори.

             Мета впливу музики на виховання дітей - це залучення музичної культури в цілому. Вплив музики на формування особистості дитини,та на розвиток творчої діяльності дітей дуже велика. Музика, як і будь-яке мистецтво здатне впливати на всебічний розвиток особистості дитини, спонукати до морально-естетичних переживань, вести до перетворення навколишнього,до активного мислення. Загальне музичне виховання має

 

 

відповідати основним вимогам: бути загальним, що охоплює всіх дітей і всебічним, тобто гармонійно розвивати всі сторони формування особистості дитини.

             Часто дорослі ставлять запитання: «Навіщо долучати дитину до музики, якщо у неї немає яскравих проявів?»         Висновки про музичність дитини можна робити лише після того, як вона отримає правильне і належне музичне виховання та навчання.

              Всебічність музичного виховання виступає як один з ефективних шляхів морального збагачення,формування особистості дитини. Вплив музики об'єднує дітей в єдиному переживанні, стає засобом спілкування між дітьми.

                 Музичний досвід дітей ще дуже малий, але він може бути досить різноманітним. Майже всі види музичної діяльності на первинних засадах доступні дітям, вони забезпечують різнобічність музичного та загального розвитку особистості дитини. Через виховання естетичного ставлення до навколишнього світу, через розвиток здібностей, емоційного співпереживання почуттів і думок, виражених у творах, дитина входить в образ. Вплив музики спонукає її до «чудової здатності радіти за інших, переживати за чужу долю, як за свою».

                Дитина, спілкуючись з музикою, розвивається всебічно, вдосконалюється фізичний вигляд дитини, встановлюються гармонійні зв'язки. У процесі співу розвивається на тільки музичний слух, але і співочий голос, а, отже, і голосовий руховий апарат. Музично ритмічні рухи спонукають до правильної постави, координації рухів, їх гнучкості й пластичності.

                Дитина здатна відчувати характер, настрій музичного твору, співпереживати почутому, виявляти емоційне ставлення, розуміти музичний образ, помічати хороше і погане, долучатися тим самим до різних видів художньої діяльності. Діти також здатні вслухатися, порівнювати, оцінювати найбільш яскраві і зрозумілі музичні явища.

               

 

Вплив музики на різнобічний розвиток та формування особистості дитини забезпечується завдяки тісному взаємозв'язку естетичного виховання з моральним, розумовим та фізичним.

 

               


Шановні батьки,

музичне виховання дітей - це важливо!

 

Навчаючи дитину музиці, батьки ставлять різні цілі і завдання. Це залежить від їх ставлення до музики і музичним професіями. Однак основними завданнями музичного виховання дітей в сім’ї можна назвати ті ж, що і в дошкільному закладі, а саме:

 

- Збагатити духовний світ дитини музичними враженнями, викликати інтерес до музики, передати традиції свого народу, сформувати основи музичної культури;

 

- Розвинути музичні і творчі здібності в процесі різних видів музичної діяльності (сприйняття, виконавство, творчість, музично-освітня, діяльність);

 

- Сприяти загальному розвитку дітей засобами музики.

 

Якщо дитина музично обдарована, то вже в дошкільному віці необхідно закласти основи для майбутнього професійного навчання.

 

Всі ці завдання вирішуються в конкретній діяльності. Якщо батьки розуміють важливість музичного виховання, вони прагнуть навчати дітей у сім'ї, музичних гуртках, студіях, музичних школах, відвідують з ними концерти, музичні спектаклі, намагаються збагатити різноманітними музичними враженнями, розширюють їх музичний досвід.

 

 

Вибір музичних творів, які дитина слухає вдома, залежить від музичного смаку і музичного досвіду сім'ї, її загальнокультурного рівня. Для розвитку музичних здібностей дітей, формування основ музичної культури необхідно використовувати народну і класичну, а також сучасну дитячу музику. Лише на шедеврах можна виховувати смак маленьких слухачів.


Шановні батьки!

Творчі здібності дітей необхідно постійно  розвавати. Особливий вид творчості – це музична творчість. До Вашої уваги поради щодо розвитку музичних здібностей дітей:

 

-         ознайомлюйте дітей з різними видами мистецтва  через споглядання картин в музеях, перегляду репродукцій на комп’ютері, в журналах, книгах, організовуйте перегляд дитячих оперних і балетних вистав,  відвідуйте концерти;

-         надавайте дитині можливість слухати дитячі, доступні для розуміння різні за формою та змістом музичні твори, використовуючи музику в аудіо – та відеозаписах;

-         підтримуйте бажання слухати музику, емоційно відгукуватися на неї, передавати свої враження;

-         давайте  можливість самостійно зображувати те, що вони чують та уявляють;

-         заохочуйте творчість дитини, підтримуйте  її ініціативу;

-         вправляйте дітей  у визначенні жанру музичного твору, називанні     інструмента, на якому він виконується;

-         навчайте дитину розрізняти “музику природи” – співи птахів, звуки різних комах, шелест листя дерев та хвиль води тощо, порівнювати природну музику зі створеними людьми мелодіями, знаходити в них спільне  та відмінне.