«Перевірте фізичний стан своєї дитини!»

 

До числа основних фізичних якостей відносять гнучкість, різні види витривалості, силові якості (м'язову силу), швидкісні якості (швидкість),а також координаційні здібності.

Гнучкість визначає ступінь рухливості опорно-рухового апарату і має особливе значення для здоров'я. Здатність виконувати повороти і колові рухи в суглобах тіла свідчить про хорошому фізичному стані людини.

Швидкість - здатність людини здійснювати рухові дії в максимально короткий відрізок часу. Вона належить до консервативних, тобто важко розвиваються, якостей людини. Розвиток швидкості в чому залежить від природних даних, часто пере даються у спадок.

Витривалість є одним з найважливіших фізичних якостей людини, що характеризують його фізичний стан. Ця якість забезпечує тривалість виконання роботи без зниження її інтенсивності і ефективності

Сила - взаємодія психіко-фізіологічних процесів організму людини, що дозволяють долати зовнішній опір за рахунок м'язових зусиль.

 Методика проведення тестування

Швидкість - визначається часом пробігання 30 м з високого старту. У забігу беруть участь не менше двох дітей. По команді «На старт» учасники підходять до лінії старту і займають вихідне положення, яке зберігається при команді "Увага". По команді «Марш» (з сигналом прапорцем) діти починають баг по розміченій доріжці. Час фінішу визначається за допомогою секундоміра з точністю до 0.1 сек.

 Сила - визначається числом піднімання- опускання тулуба з «подібного положення «лежачи на спині зігнувши ноги" протягом 30 сек руки за головою, лікті перед собою. При цьому ноги в гомілковостопному суглобі фіксується ким із помічників: вихователем, батьками та ін. (Важливо, щоб ноги були зігнуті в колінах під кутом 90) -Для оцінки сили у хлопчиків у віці старше 6 років рекомендується проводити тест, який полягає у підтягуванні на перекладині. Підтягування виконується з положення вису на перекладині, руки хватом на ширині плечей кистей рук зверху. При виконанні даного тестового вправ не допускаються розгойдування і згинання ніг.

Швидкісна сила - визначається стрибком у довжину з місця, Для виконання тесту чертится пінія і перпендикулярно їй закріплюється мерительная стрічка. Досліджуваний встає біля лінії (не торкаючись її носками), зльоту згинає ноги, відводячи руки вниз-назад, з махом рук відштовхуючись двома ногами, стрибає вперед (стрибок - слід виконувати на м'яке підстава: траву, пасок, закріплений на підлозі килимок та ін). Рекомендується виконувати три спроби з заліком кращого результату.

 Гнучкість - визначається нахилом вперед в положенні сидячи на підлозі з витягнутими ногами, розведеними на відстань між п'ятами на 20 див. Попередньо на підлозі чертится лінія (нульова позначка), перпендикулярно їй кладеться мірна стрічка (або проводиться «мірна лінія»). Досліджуваний сідає таким чином, щоб п'яти торкались нульової позначки (накресленої лінії) і виконує три пружинистих нахили вперед, на четвертому нахилі положення тулуба і витягнутих вперед рук фіксується і по кінчиках пальців рук заміряється результат. При цьому важливо притиснути коліна тестованого до підлоги. Рекомендується виконати три спроби з заліком кращого результату.

Витривалість визначається часом пробігання досить довгою для дітей дистанції. Для чотирирічних дітей це 90 м, для більш старших - 300 м, а для дітей у віці від 5 років 6 місяців додатково до 300 м проводиться тест в бігу на 1000 м, бажано тест на витривалість проводити на круговій доріжці стадіону (довжина стандартної кругової доріжки становить 400 м або 200 м (шкільний стадіон)). Якщо такої можливості немає, контрольна дистанція розмічається на території дитячого садка. При проведенні тестування в одному забігу можуть брати участь 6-8 дітей. Результат у бігу на 90 м фіксується в секундах, а в бігу на 300 м і 1000 м - в хвилинах і секундах.

 

Швидкість (біг 30 м, с)

Дівчатка

Вік (років, міс.)

Середній рівень

Високий рівень

4 - 4,5

8,9-9,4

8,8 і нижче

4,6 - 5,5

7,9-8,4

7,8 і нижче

5,6 - 6,5

7,4-7,9

7,3 і нижче

6,6 - 7,5

6,6-7,0

6,5 і нижче

 

 

 

Хлопчики

Вік (років, міс.)

Середній рівень

Високий рівень

4 - 4,5

8,7-9,2

8,6 і нижче

4,6 - 5,5

7,6-8,1

7,8 і нижче

5,6 - 6,5

7,0-7,5

7,3 і нижче

6,6 - 7,5

6,2-6,7

6,5 і нижче

  

Сила

(піднімання - опускання тулуба з положення лежачи, к-ть разів за 30 сек)

Дівчатка

Вік (років, міс.)

Середній рівень

Високий рівень

4 - 4,5

7-8

9 і більше

4,6 - 5,5

8-10

11 і більше

5,6 - 6,5

11-13

14 і більше

6,6 - 7,5

14-15

16 і більше

 Хлопчики

Вік (років, міс.)

Середній рівень

Високий рівень

4 - 4,5

9-10

11 і більше

4,6 - 5,5

10-11

12 і більше

5,6 - 6,5

12-14

15 і більше

6,6 - 7,5

15-16

17 і більше

                        

Швидкісна сила (стрибок у довжину з місця)

Дівчатка

Вік (років, міс.)

Середній рівень

Високий рівень

4 - 4,5

56-67

68 і більше

4,6 - 5,5

73-83

84 і більше

5,6 - 6,5

88-98

99 і більше

6,6 - 7,5

110-115

116 і більше

Хлопчики

Вік (років, міс.)

Середній рівень

Високий рівень

4 - 4,5

63-73

74 і більше

4,6 - 5,5

83-93

94 і більше

5,6 - 6,5

96-108

109 і більше

6,6 - 7,5

115-120

121 і більше

 

Гнучкість (нахил вперед у положенні сидячи, см)

Дівчатка

Вік

(років, міс.)

Середній рівень

Високий

рівень

4 - 4,5

3-7

8 і більше

4,6 - 5,5

4-8

9 і більше

5,6 - 6,5

5-9

10 і більше

6,6 - 7,5

9-14

15 і більше

 Хлопчики

Вік (років, міс.)

Середній рівень

Високий рівень

4 - 4,5

1-5

6 і більше

4,6 - 5,5

2-6

7 і більше

5,6 - 6,5

3-7

8 і більше

6,6 - 7,5

4-8

9 і більше

 

Витривалість (біг 91 м; 300 м і 1000 м, хв, сек)

Дівчатка

Вік

(років, міс.)

Тестова

методика

Середній

рівень

Високий

рівень

4 - 4,5

90 м (с)

32.0-35.0

31,1 і нижче

4,6 - 5,5

300 м (хв, с)

1.43-1.59

1.42 і нижче

5,6 - 6,5

300 м (хв, с)

1.35-1.50

1.34 і нижче

1000 м (хв, с)

Без урахування часу

6,6 - 7,5

300 м (хв, с)

1.27-1.42

1.26 і нижче

1000 м (хв, с)

6.20-6.39

6.19 і нижче

 Хлопчики

Вік

(років, міс.)

Тестова

методика

Середній

рівень

Високий

рівень

4 - 4,5

90 м (с)

32.0-35.0

31.9 і нижче

4,6 - 5,5

300 м (хв, с)

1.43-1.59

1.42 і нижче

5,6 - 6,5

300 м (хв, с)

1.33-1.48 

1.32 і нижче

1000 м (хв, с)

Без урахування часу

6,6 - 7,5

300 м (хв, с)

1.25-1.40

1.24 і нижче

1000 м (хв, с)

6.00-6.18

5.59 і нижче

 

 

 


Як зацікавити дитину заняттями фізкультурою

 

Здорову дитину не потрібно змушувати займатися фізкультурою – вона сама потребує руху і охоче виконує все нові й нові завдання. Ні в якому разі не слід примушувати дитину до виконання того чи іншого руху або перетворювати заняття в нудний урок. Поступово залучайте дитину до усіх нових ігр та забав, систематично повторюючи їх, щоб дитина закріпила  вивчені рухи. Чудово, якщо ви підбадьорите малюка похвалою, здивуєтеся тому, який він міцний, спритний, сильний, скільки він уже вміє.

Пробудити в дитини інтерес до занять допоможе також демонстрація його умінь перед іншими членами сім'ї або ж його однолітками. Так поступово у дитини розвивається впевненість у своїх силах і прагнення вчитися далі, освоюючи нові, більш складні рухи та ігри.

Якщо у дитини немає бажання займатися, проаналізуйте причини такого негативного ставлення до занять, щоб надалі створювати більш сприятливі умови. Крім похвали і заохочення, стимулом для дітей може служити й переконливе пояснення, чому так необхідні заняття фізкультурою.

Активний інтерес до фізичних вправ пробуджують у дітей різноманітні іграшки і предмети, які є в будинку (м'ячі, обручі, кола, кеглі, скакалки, кубики, а також санки, лижі, надувні іграшки, гойдалки, драбинки). Діти, які позбавлені таких іграшок, мають, природно, менший руховий досвід, а тому і менш спритні і моторні, менш рухливі та сміливі, у них уповільнена реакція. Дитині потрібно надати можливість що-небудь катати, кидати, безпечно лазити, гойдатися і т. п.

На жаль, в сучасних квартирах немає умов для повноцінного рухового розвитку дитини, тому батькам слід створити всі необхідні умови на вулиці, купувати різноманітні іграшки, які б безпосередньо спонукали дітей рухатися.

У зв'язку з цим пам'ятайте: чим краще ви навчите дитину радіти руху та перебуванню на природі, тим краще підготуєте її до самостійного життя.

Зарядка – це весело

 

Особистий приклад батьків для дитини переконливіше всяких аргументів, і найкращий спосіб прищепити дитині любов до фізкультури – зайнятися нею разом з ним!

Діти володіють дивною якістю: вони підсвідомо запам'ятовують слова і вчинки дорослих, навіть копіюють вираз обличчя. Це можна з успіхом використовувати для розвитку у них смаку до фізичної культури. Пропоновані вправи не представляють для дорослої людини особливої складності. Якщо ваші рухи спочатку будуть не занадто витончені, не комплексуйте, і, повірте, у вас все вийде! А дитина, щодня бачачи перед собою жваву й веселу маму, вчиться вірити в себе і бути оптимістом, а це вже немало! 

• У невимушеній обстановці будь-яка справа – в задоволення. Тому більше посміхайтеся і жартуйте.

• Гарна музика створює настрій і задає ритм рухів.

 • Важливо, щоб кожен рух малюк виконував з задоволенням і без зайвої напруги.

 • Частіше хваліть вашого маленького спортсмена за успіхи.

Дуже важливий емоційний фон занять. Врахуйте, що у дитини свої критерії в оцінці будь-якої справи: сподобалося чи не сподобалося, було весело або нудно, виходило чи ні. Для нього важлива ваша оцінка. Якщо мама сказала: «Молодець, у тебе все вийде», – значить, так воно і є!

 

 

 


Як сформувати правильну поставу у дитини

 

Правильна постава не буває вродженою, вона починає формуватися з перших років нашого життя.

Пам'ятайте: найбільш відповідальний період для формування постави у дитини – з 4 до 10 років, коли швидкими темпами розвиваються механізми, що регулюють вертикальну позу.

Знайте, що основними причинами формування неправильної постави є:

- відсутність міцного, досить розвиненого м'язового корсажа – м'язової системи;

- нерівномірний розвиток м'язів спини, живота і стегон, зміна тяги, що визначає вертикальне положення хребта;

- наслідки рахіту – порушення взаємини кісткових елементів тазу і хребта.

Інші причини формування неправильної постави:

- тривала хвороба або хронічні захворювання, що ослабляють організм;

- не відповідає зростанню меблі;

- незручний одяг і взуття.

Контролюйте поставу дитини раз на півроку самостійно, не вдаючись до допомоги лікаря.

Скористайтеся наступними порадами:

• Оглядайте дитину в денний час, при хорошому і рівномірному освітленні.

Роззуйте і роздягніть його до трусиків, поставте прямо, руки повинні бути опущені вздовж тулуба.

Самі сядьте на стілець на відстані 2-3 м від дитини.

• Уважно подивіться, симетрично чи розташовані вуха, лопатки, талія, складки під сідницями і самі сідниці.

Якщо вони знаходяться на різній висоті, є причина для занепокоєння.

• Попросіть дитину дістати руками до підлоги, вигнувши спину.

• Перевірте, чи немає вздовж поперекових хребців валиків, чи не стирчать лопатки.

• Подивіться на дитину збоку і перевірте, не сутулиться він, попросіть його нахилити голову вперед і, не піднімаючи голови, повернути її спочатку в одну, потім в іншу сторону.

• Переконайтеся, що обсяг рухів при цьому однаковий і виконуються вони без обмеження.

• Якщо огляд показав, що не все гаразд, негайно зверніться до лікаря.

• Вмійте пояснити дитині, як стежити за поставою.

• Розповідайте і показуйте йому на власному прикладі, як правильно тримати тіло при стоянні і при ходьбі.

• Покажіть такий простий спосіб: стати до стіни, щільно притиснувшись потилицею і лопатками, сідницями, литками ніг і п'ятами; підборіддя злегка підняти.

Дитина повинна відчути і зафіксувати у свідомості м'язові відчуття при такому положенні тіла. Постійно так діти ходити не зможуть, але якщо 3-4 рази в день вони будуть здійснювати самоконтроль і намагатися утримувати таку позу кілька секунд, це благотворно позначиться на їхній поставі.

• Для формування правильної постави проводите з дітьми вправи з предметами на голові, балансування, ходіння по похилій площині.

• Пам'ятайте: для дітей дуже корисні рухливі ігри, танці, плавання, лазіння, повзання, перекидання, біг, так як все це спрямовано на розвиток сили і витривалості м'язів, що забезпечують позу прямостояння.

• Використовуйте пропедевтичні вправи, що попереджають погіршення постави (наприклад, напруга і розслаблення м'язів, що утримують тіло у позі сидячи з метою зняття стомлення), а також корекційні вправи, які призначають при вже наявних порушеннях постави.

Починайте з раннього віку привчати дитину правильно тримати своє тіло. Не забувайте при цьому і про вашу поставу, так як малюки часто копіюють своїх батьків.

 

Пам’ятайте: краще запобігти проблемі, ніж потім її вирішувати!